DEAR DIARY

Därför är banan dåligt på morgonen..

Hej bloggen!

Jag fick en fråga på ett utav mina inlägg som är ganska vanlig här på bloggen, så jag tänkte svara på den en gång för alla!😉 Som ni vet är jag ingen utbildad kost-expert, men jag har ändå mina självlärda kunskaper och en hel del erfarenhet när det kommer till mat och träning.. Så snälla, skippa hat-kommentarerna och lär inlägget för vad det är, nämligen mitt val att leva!

svar på kommentar“Varför ska man inte äta banan på morgonen?”

Ni har säkert läst många gånger att jag ofta skrivit om bananer och att det inte är bra för mig när jag tränar.. Självklart är det inte alls farligt att äta bananer dagligen! Men om man vill gå ner i vikt snabbt och kämpar mot drömkroppen så föreslår jag att man bör hålla sig till långsamma kolhydrater!!😙 Det är ju skillnad på kolhydrater och kolhydrater! Dom långsamma är dom så kallade “bra” kolhydraterna.. Dock är jag ju emot att äta stora mängder av kolhydrater, oavsett långsamma eller snabba..😐 Men äta bör man annars dör man, och då väljer jag givetvis att stoppa i mig långsamma för att uppnå bästa träningsresultat!

 

Långsamma kolhydrater:

Det här är alltså dom så kallade “bra” kolhydraterna som håller blodsockret på en jämn nivå! Äter man dessa långsamma kolhydrater regelbundet (i rätt mängd) minskar också sötsuget och man känner sig stabil i kroppen. Jag har som sagt svårt för att stoppa i mig onödiga kolisar, men med dessa känns det faktiskt okej att äta! Exempel på några långsamma kolhydrater är:

Fullkornspasta
Fullkornsbröd
Havregryn
Rågflingor
Råris
Quinoa
Fullkornsbulgur
Bönor
Linser
m.m..

Snabba kolhydrater:

Dessa kolhydrater är dom så kallade “dåliga” eftersom dom ger kroppen en negativ effekt. När man äter snabba kolhydrater stiger blodsockret snabbt och sjunker sedan till en alldeles för låg nivå.. Det är då sötsuget kickar igång och det enda man kan tänka på är dom där smarriga havrebollarna i kylskåpet haha!😉 Några bra exempel på snabba kolhydrater har ni här:

Bananer
Pommes frites
Snabbmakaroner
Vit pasta
Vitt ris
Couscous
Cornflakes (och även andra flingor)
Vitt bröd
Vetemjöl
Chips / Godis / Snacks / Choklad / Popcorn
Socker
m.m..

träning budo&fitness platin carlson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.